Creatieve dromen - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Charlotte Hoffman - WaarBenJij.nu Creatieve dromen - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Charlotte Hoffman - WaarBenJij.nu

Creatieve dromen

Door: Charlotte

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

17 Juni 2014 | Zambia, Livingstone

Na zondag krokodil te hebben gegeten (een aanrader trouwens) in het Zambezi café dook ik na het enerverende weekend vroeg mijn bed in om die volgende ochtend weer fris en fruitig op te staan voor home based care in Sakubita. Sakubita is een wijk dat aan de rand van Livingstone ligt. Het was erg plattelands en hier zag je dan ook de huisjes van klei en riet die je in programma's als 'groeten uit de rimboe' ziet. Helaas hebben we hier niet veel van kunnen zien omdat de caregiver, die ons langs alle patiënten moest brengen, niet kwam opdagen. Hij had namelijk twee keuzes: of werken in de kliniek voor geld of vrijwillig home based care doen. Hij koos voor het eerste en eigenlijk kan ik hem geen ongelijk geven. Daarom hebben Mehak en ik die ochtend gewerkt in Linda clinic.

In de middag was ik ingedeeld in Maramba's old peoples home. Dit is, zoals de naam al zegt, een soort van opvang voor ouderen. Je kunt het zien als een mini dorpje met centraal gelegen een overdekte vloer waarin activiteiten worden georganiseerd. Ik vind het geweldig dat er zo'n oplossing is gevonden voor de weinig mensen die zo oud worden in Zambia. Tijdens deze middag heb ik 'gevoetbald' met ze, memory en bingo gespeeld en de wereldkaart bekeken. De man die toch wel een bijzonder voorkomen had was 'Sweet potato'. Deze man, gehuld in legerkleding met een zonnebril en een hoedje op, moet toch wel de grootste charmeur van Livingstone zijn. De foto met hem zal ik snel posten. Ik heb zelfs zijn adres op een briefje gekregen voor het geval ik hem ooit nog wilde bezoeken.. Haha!

Maandagavond was movie night, waarvoor iedereen die wil komen 15 kwacha (=€1,60) moet betalen waarvan het volle bedrag naar African Impact gaat. We keken de film 'Blood diamond'. Zo'n film komt toch wel extra dichtbij wanneer je zelf in Afrika zit waar het zich afspeelde en om weer de verhoudingen te zien tussen zwart en blank. Dit zet je toch wel weer aan het denken..

Vanochtend ging ik samen met Mehak en Linn naar home based care in Ngwenya. Gelukkig was de caregiver hier wel komen opdagen. We zagen verschillende patiënten waaronder Martin, een jongetje van 8 jaar die is geboren met een open ruggetje (spina bifida) en daardoor niet in staat is om te lopen. Hierdoor kruipt hij het meest van de tijd waardoor zijn knieën erg dik en ontstoken waren. Ook zagen we een blinde vrouw die witte pupillen heeft. Dit was zo'n eigenaardig gezicht dat ik er een foto van heb gemaakt en ook zal plaatsen bij deze blog. Ik zal jullie de verder gemaakte medische foto's besparen.

Vanmiddag was ik ingedeeld bij art club. Dit is bedoeld voor kinderen die het leuk vinden om te knutselen en dit niet thuis kunnen doen omdat ze daar het geld niet voor hebben. Sommige kinderen kunnen niet eens een eigen potlood en gum betalen. Daarom is dit, wederom, een super goed initiatief!
Gewapend met bakken potloden, scharen, krijtjes, gekleurd papier en lijm vertrokken we naar de art club.
We gaven ze als opdracht om een tekening van zichzelf te maken over hoe ze er later uit zouden zien, dus bijvoorbeeld als dokter of huisvrouw. Hier wisten ze wel raad mee, wauw wat waren ze creatief en geconcentreerd bezig. Aan het eind moesten ze allemaal vertellen wat ze hadden gemaakt. De een wilde verpleegster worden, de ander soldaat en weer een ander piloot. Wat echter toch wel het meest genoemd werd was: ik wil later rijk worden. Na al deze prachtige toekomstdromen te hebben gehoord gingen we met z'n allen op de foto. Al met al dus een geslaagde middag!

Een ding dat misschien niet gezien wordt als een heel groot probleem hier, maar wat het wel is is dat er geen afval ophaalsysteem is. Dit is er alleen voor mensen die hiervoor betalen. Je kunt je voorstellen dat de mensen hun geld hier beter anders kunnen besteden, dus het gevolg is dat mensen kuilen graven in hun tuin, dit als afvalbak gebruiken en het gat weer dicht gooien om vervolgens een nieuwe te graven. Soms graven ze niet eens het gat en gooien ze het gewoon op straat. Gevolg? Een ongezonde en onhygiënische leefomgeving. Hier moet wat mij betreft snel wat aan gedaan worden! Zie de bijgevoegde foto om een beeld te krijgen van wat ik bedoel. Al deze hopen liggen overal verspreid, bah!

Dit was mijn blog weer voor vandaag. Ook ik ga morgenavond hard mee juichen voor Nederland wanneer ze spelen tegen Australië! Iedereen is hier voetbalgek én supporter van Nederland, dus ik kan de wedstrijd gelukkig op de tv.

Liefs!

  • 17 Juni 2014 - 21:49

    Kees:

    Hee Lotje, we zijn trots op je. Ik kan mij voorstellen dat dit een andere wereld is waar andere normen gelden maar er zijn toch ook wel veel 'basics' te realiseren zoals afval verwijdering e.d. Ik krijg wel het idee dat ze daar best happy zijn en jullie met je aanwezigheid veel bijdragen aan hun geluk.
    Dit maakt het vast een super tijd voor jullie.
    Heel veel succes nog en vooral veel plezier. Ga je nog parachute springen of in een ton de waterval af?
    xxx

  • 19 Juni 2014 - 08:52

    Yvette:

    Hi Charlotte, érg mooi en indrukwekkend om te lezen. Je schrijft écht ontzettend leuk en beschrijvend :-). Groetjes Yvette (Activity International)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charlotte

Mijn naam is Charlotte en ik ben 18 jaar oud. In juni dit jaar zal ik voor een maand vertrekken naar Zambia om daar medisch en sociaal vrijwilligerswerk te doen. Ik heb nog nooit zo'n grote en bijzondere reis gemaakt, dus ik ben erg benieuwd! Via deze site zal ik iedereen die het leuk vindt om mijn verhalen over Zambia te lezen, op de hoogte houden.

Actief sinds 10 April 2014
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 16201

Voorgaande reizen:

08 Juni 2014 - 06 Juli 2014

Vrijwilligerswerk Livingstone

Landen bezocht: